tirsdag 14. juli 2009

Samlebåndsleger

Noe som jevnlig irriterer, helst når man selv har besøkt leger eller hører fra venner og familie, er hvordan mange leger (flertallet, er inntrykket mitt) behandler kundene sine.

Altfor mange er tydeligvis fornøyde med at kunden/pasienten har kommet til konsultasjon, og dermed må betale uansett hva for svar han/hun får. Få kundene kjapt gjennom køen! Jo flere kunder pr time/dag/måned/osv, desto mer tjenes. Og kundene bare må godta situasjonen, for å finne en god lege er jammen ikke lett.

Typisk:

  • Pasienten: Jeg har fått denne susingen i øret. Den er så høy at jeg knapt får slappet av eller sovet godt.
  • Legen: Ikke stort å gjøre med. Du får vente og se. Vil du ha noen piller?

Eller hva med legene som nekter å høre på pasientens meninger? Dette er de samme legene som nekter for at det er noe galt dersom f.eks. røntgen ikke finner noe. Har du vondt i benet? Vi ser ingenting på røntgen så det er nok bare psykisk. Hypokonder er du. “Jammen jeg kjenner noe rart i denne muskelen…”.

Så er det disse sjeldenhetene, da. Legene som faktisk forsøker å gjøre en god jobb og lykkes i langt høyere grad enn de fleste andre. De som tar seg tid til å lytte til pasienten. De som bruker erfaring og research for å finne ut av problemet. Takk for dere! Når jeg finner slike prøver jeg å holde de fast!

Ingen kommentarer: