mandag 1. september 2008

NSB-irritasjoner!

Denne morgenen var jeg ganske fornøyd med å gå på jobb. Jeg visste hva jeg skulle gjøre, jeg hadde kjøpt nytt månedskort og hadde god tid på kjøreturen over til Eidsvoll. Siden jeg hadde god tid så rakk jeg lokaltoget som går ca 10 minutter før mitt vanlige tog.

Jeg gikk ombord i første vogna, og der gjorde jeg kjempefeilen! Det er ingen mulighet til å stemple billetten på stasjonen eller på toget i vogna jeg er i, men det går jo konduktører forbi så jeg antar jeg kan få stemplet billetten når konduktøren kommer til meg. Så når konduktøren (eller hva jeg trodde var konduktøren) kom til meg viste jeg smilende frem billetten og trodde alt var ok. Hun kunne jo bare stemple den! Men nei. Hun var ikke konduktør, men kontrollør (!) og kunne ikke stemple billetten. Men gi meg kr 900 i bot kunne hun gjøre!

Glem det faktum at det fantes konduktører på toget som kunne stemplet. Glem det faktum at jeg har vært god kunde hos NSB i lang tid og betaler nærmere 2000 hver måned for privilegiet å ta tog til jobben. Glem det faktum at det ikke var mulig for meg å stemple før jeg gikk om bord eller om bord, såvidt jeg visste. Hva skal man si?

Var det tilfeldig at en "kontrollør" (altså ikke en konduktør) kom 1. september? Tenkte NSB kanskje at dette var en fin dag å ta "snikere" på?

NSB jobber hardt for å miste respekten blant publikum. Jeg har sett andre stakkarer bli tatt og bøtelagt fordi de hadde månedskort, men for feil strekning. De som betaler månedskort, som er ganske dyrt, burde bare automatisk få utferdiget en tilleggsbillett på toget i slike tilfeller. I mitt tilfelle hadde jeg faktisk billetten, men NSB ville ikke stemple den og ga meg en bot istedet. De tjente nok mye mer på boten...

Ingen kommentarer: