onsdag 24. september 2008

Forsikring av bil

I forrige uke var min kone involvert i en kjedekollisjon. Hun sto stille bak en annen bil i en omkjøring på E6. Bakfra kommer en unggutt i litt for stor fart og dundrer inn i kona. Bilen er vrak og kommer aldri på veien igjen. Kona har store smerter i nakken.

Nå kunne vi jo glede oss til å få "ny" bil for forsikringen. For den dekker jo skadene, ikke sant? Takstmannen ringer, og forteller oss at de kan gi oss hele 35000. En reparasjon ville kostet ca 150000. Vi får ikke en god bil igjen for 35000! Tilsvarende bil på Finn koster mellom 70000 og 80000. Det er den summen vi burde ha fått.

Så nå sitter vi med en bil for lite i et område hvor bil er tvingende nødvendig. Forsikringen vi betalte for bilen som nå er vrak, kostet omtrent det samme som vi fikk igjen: 35000.

Rettferdig? Tja, verden er jo ikke rettferdig. Nå venter vi spent på om smertene i nakken hos kona forsvinner.

2 kommentarer:

Baardsen sa...

Eh, det er vel strengt tatt ikke deres forsikringsselskap som bør dekke dette, men "ungguttens"? Forsikringsklagenemnda?

Rolf Barbakken sa...

Vi har samme forsikringsselskap. Klagenemda kan vurderes, men vi har sjekket rundt, bl.a. hos bilforhandlere, og det er standard praksis blant forsikringsselskaper og takstmenn å sette takst utfra deres egen listepris. Det er også vanlig praksis å sette takst så lavt som mulig, og så godt som alle som klager på taksten (f.eks. vha andre takstmenn eller bilforhandlere) får medhold og høyere takst.

Så i sum:
Forsikringsselskapene prøver seg så langt de kan. Ingen overraskelser her.